DOLAR
32,8221
EURO
35,1421
ALTIN
2.449,46
BIST
10.771,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Az Bulutlu
29°C
İstanbul
29°C
Az Bulutlu
Pazartesi Açık
30°C
Salı Parçalı Bulutlu
29°C
Çarşamba Az Bulutlu
29°C
Perşembe Az Bulutlu
28°C

Latvia pulls plug on anti-Kremlin Russian TV station

Exiled TV channel ‘Rain’ moved to the Baltic country after being blocked in Russia following the outbreak of the Ukraine war.

Latvia pulls plug on anti-Kremlin Russian TV station
07.12.2022 01:03
A+
A-

Latvia cancelled the licence of an exiled Russian TV channel on Tuesday, branding it a threat to national security. 

Rain, an independent Russian television channel, moved to Latvia after being forced to shut its Moscow studio following Russia’s invasion of Ukraine. It had pledged to provide independent information to Russians. 

The liberal-leaning, anti-Kremlin channel described the decision as “unfair and absurd”. 

However, the station caused controversy recently after it displayed a map of Russia which included occupied Crimea and called Russian troops in Ukraine “our army”.

It was fined 10,000 euros by Latvian regulators as a result. 

Fear of Moscow since the invasion has grown in Latvia, a Baltic country neighbouring Russia. 

Some one-quarter of its two million inhabitants are Russian speakers, with there being deep-seated issues around integration and their place in society. 

These tensions have grown since the outbreak of the Ukraine war in February.  

The Latvian regulator’s decision was denounced by Reporters Without Borders (RSF), a media watchdog, who called the move “unworthy of a European country which defends freedom of the press”.

According to Jeanne Cavelier, head of RSF’s Eastern Europe and Central Asia desk, “the censorship of independent Russian media undermines the efforts to fight against Kremlin propaganda.”

Speaking to France24 in September, the editor-in-chief of Rain – Dozhd in Russian — said the mission of the channel was to provide independent information to Russians. 

“Those who control the information, they control the situation,” said Tikhon Dzyadko, adding the goal of the station was to provide “real information about what is happening and not this propaganda spread by Russian TV stations.”

Moscow commented on the decision in a relatively neutral tone.

“[Rai] is an example of the erroneousness of such illusions,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov said.

Latvia’s regulator chairman Ivars Abolins told reporters on Tuesday that Latvian security services had informed his office that the station represented a threat to the security of the European Union member state.

“Everyone must follow Latvian laws and respect them,” he said, adding that the broadcasts would cease on Thursday.

TV Rain said its programmes could still be seen on YouTube.

Russia announced that it was blocking the station in March accusing it of spreading “deliberately false information about the actions of Russian military personnel” in Ukraine.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.